Morgonsoffa, gnällkeps och tydliga mål

Att arbeta på Arbetsförmedlingen kan ibland vara en utmaning, men för det mesta är det helt fantastiskt. Myndigheten får mycket kritik och många röster vill gå så långt att de vill lägga ner Arbetsförmedlingen. Visst, det finns mycket som kan bli bättre men det finns också väldigt många bra saker som görs varje dag på alla lokala arbetsförmedlingar runt om i landet. Jag tänker inte ge mig in djupare i den diskussionen, det lär bli många och långa debatter under kommande valår i frågan.
Jag är i alla fall stolt över att arbeta med det jag gör och jag brinner verkligen för arbetet med den så kallade förnyelseresan som myndigheten går igenom. Jag är glad och tacksam att få vara delaktig i arbetet som görs för att utveckla myndigheten till en modern verksamhet med fokus på matchning, att hjälpa företag att hitta rätt medarbetare och hjälpa människor som är arbetssökande att hitta jobb.

DSC04038
I förra veckan samlades alla medarbetare inom enheten 0740, drygt 170 personer, för att starta upp arbetet i de nya sektionerna och teamen. Under 2017 har vår enhet genomgått en organisationsutveckling med syfte att jobba utifrån tjänster istället för som tidigare, vara indelade utifrån program. De nya sektionerna fick under två dagar, tillsammans med sektionscheferna jobba med mål, lagkontrakt och planering.
Eftersom jag ingår i sektion ett, stöd och service, har jag tillsammans med mina kollegor Rose-Marie, Isabel och Karl varit ansvariga för planering av medarbetardagarna. Ett jätteroligt uppdrag som vi jobbat med i ett halvår. Det har varit mycket förberedelser och planering in i detalj men jag tror att vi alla kände oss riktigt nöjda i fredags eftermiddag när bussarna gick tillbaka till Växjö.

IMG_5461 (3).JPG

Dag ett hade vi arrangerat en programpunkt som vi kallade ”morgonsoffan”. Vår sektion hade lämnat förslag på frågor som jag, som moderator, skulle ställa till samtliga chefer. Syftet var att vi som medarbetare skulle få en möjlighet att lära känna cheferna lite mer. Vi har många som är nya på jobbet och att få veta lite mer om varandra på ett avslappnat sätt tyckte vi var ett bra sätt att strata upp dagarna.
Medarbetarna i publiken fick givetvis också ställa frågor genom att sms:a anonymt till Rose-Marie som förmedlade frågorna vidare. Eftersom vi har nio chefer blev det många frågor och en ganska lång sittning i morgonsoffan men eftersom frågorna både var personliga och jobbrelaterade var stämningen god och lockade både till skratt och allvarsamma tankar kring vårt uppdrag.

Under eftermiddagen dag ett bjöd Torkild Sköld på en föreläsning som handlade om personligt ledarskap. Torkild pratade om vikten att ta eget ansvar över sitt liv och att det är vi själva som väljer hur vi ska agera i olika situationer. Han resonerade också kring hur vi har svårt att hålla isär sak och person, att vi idag lever i ett prestationssamhälle som gör att vi har stora problem med psykisk ohälsa. Efter föreläsningen sålde han (till förmån för barncancerfonden) gnällkepsar som han rekommenderade oss att använda vid behov 🙂 Föreläsningen väckte mycket tankar och efteråt samlades sektionerna för att diskutera hur vi kan ta med oss budskapen in i vårt framtida arbete i teamen.

IMG_5472 (2).JPG

Under dag två arbetade vi i våra nya sektioner.  I vår sektion ingår samtliga stödfunktioner inom enheten; administration, vaktmästare/IT-stöd, chefsassistenter, verksamhetssamordnare, utbildningssamordnare och företagsrådgivare. Vår chef, Ejup Ramadani, leder oss i vårt arbete och vi är indelade i två team. Det strategiska teamet som består av verksamhetssamordnare, utbildningssamordnare, chefsassistenter och företagsrådgivare. Det operativa teamet består av  administrationen och vaktmästare/IT – stöd.
Under båda dagarna diskuterade vi i helgrupp, i respektive team samt arbetade individuellt hur vi kan utveckla vårt arbete. Vi enades alla om att vi finns till för att stötta våra övriga 150 kollegor på bästa sätt, för att de ska nå uppsatta mål.
I det strategiska teamet diskuterade vi hur vi kan samarbeta och gemensamt lösa de utmaningar som uppstår i verksamheten utifrån våra olika uppdrag. Många kloka tankar dryftades, jag ser verkligen fram emot en spännande höst tillsammans!

IMG_5469.JPG

På det personliga planet fick vi i uppgift att skriva ett personligt brev till Ejup för att förtydliga vad vi på individuell nivå kan bidra med till verksamheten. Vi fick även i uppdrag att tänka till kring våra egna mål och vad som krävs för att vi ska uppnå dem. Jag hann bara börja, det finns mycket att utveckla på den punkten och jag ska jobba vidare med det under veckan, för levereras på fredag.

Jag hoppas att fler av kollegorna inom enheten 0740 känner som jag, att dagarna var givande och att vi tillsammans lagt en grund för ett fortsatt gott samarbete i sektionerna och teamen för att nå våra mål i förnyelseresan. Jag är supernöjd.
Tack Greg, Ejup, Rose-Marie, Isabel, Karl, alla hälsoinspiratörer som ordnade med olika typer av aktiviteter under båda dagarna. Ett stort tack till alla andra kollegor som bidrog till att det blev som det blev!

/Karin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s