Prat om mat & smak

Just nu handlar i stort sett allt om mat här i Växjö. Under helgen 16-17 september arrangeras Sveriges största matmarknad MAT 2016 i Växjö, för sjätte året i rad.
I det 2 400 kvadratmeter stora tältet på torget i Växjö ställer drygt 100 matproducenter ut under två dagar och enligt arrangörerna lockas cirka 50 000 personer till stan för att handla, njuta och prata om mat och smak.
Själv besökte jag tältet både igår och idag och det är fascinerande att se hur mycket folk som lockas! Båda dagarna har det varit så pass trångt att det är svårt att ta sig fram och ljudnivån har varit minst sagt hög, lite väl mycket människor i min smak. Jag borde ju vara van efter 20 år i Saluhallen i Göteborg 🙂

Lite lugnare och mer avslappnad miljö var det på Ekobacken där det anordnats en Stadsodlingsfestival med musik, mat, fika och försäljning av grönsaker men också annat smått och gott. Härlig stämning och en mer ”soft” publik som passade mig bättre. Att flanera runt i odlingarna är en upplevelse i sig. Som icke odlande person kan jag inte annat än beundra resultatet i Ekobacken, jag är imponerad och tacksam att de finns. Att jag, som bor i mitt i stan, har tillgång till så fina grönsaker ”runt knuten”. Det är lyx.

Eftersom tältet stänger klockan 18.00 (fredag) och 16.00 (lördag) har några av restaurangerna i stan hakat på MAT-temat och erbjuder lite extra festligheter under helgen. En av de som satsar är PM & vänner som har gårdsfest på kvällarna med mat, dryck och musikunderhållning. Vår ambition är att ta en tur dit ikväll för att se hur de lagt upp det. På sociala medier kunde vi se att det var välbesökt igår kväll, låt oss hoppas att de får många besökare även ikväll!

Kort fakta om MAT:
MAT 2016 finansieras av Växjö kommun & Region Kronoberg, i nära samarbete med Länsstyrelsen i Kronobergs län. MAT produceras och projektleds av Växjö & Co AB på uppdrag av arrangörens styrgrupp.

Kommentera

