Växjö Runt på cykel

Idag är det allra sista dagen på min semester och jag kan inte vara annat än supernöjd; perfekt sommarväder, många roliga utflykter och nya upplevelser. När jag tittar på min önskelista  i mitt inlägg ”Sommar i Växjö” har jag faktiskt hunnit med de allra flesta, utan någon form av stress. Det känns bra. Att jag dessutom haft tid att blogga är extra kul, det lär bli mindre av den varan nu när jag kommer tillbaks till jobbet.

En av de saker vi pratat om länge blev sista semesterdagens aktivitet: cykla Växjö Runt.
Cykelleden Växjö Runt är en märkt led på 42 kilometer som erbjuder både stads-, natur- och kulturupplevelser. Cykelleden går främst på mindre skogsvägar och man passerar inte bara sevärdheter som Kronobergs slottsruin och Teleborgs Slott utan cyklar  genom härlig natur i inte mindre än sex olika naturreservat: Fylleryds naturreservat, Evedalsåsens naturreservat, Kronobergsskogens naturreservat, Araby naturreservat, Bokhultets naturreservat och Teleborgs naturreservat. Alla väl värda ett eget besök. Att leden är vattennära och går längs med stränderna på Helgasjön, Norra och Södra Bergundasjön och Trummen gör upplevelsen ännu bättre, en riktigt varm dag finns det stora möjligheter till bad. Fika kan man göra vid Kronobergs Slott eller vid Evedal längs med vägen, om man inte har med egen matsäck.


Eftersom vi tog det lugnt, stannade mycket för att titta på olika ting, tog turen cirka tre timmar. I spåret träffade vi på så kallade ”Memils” (medelålders män i lycra som cyklar hänsynslöst) men även barnfamiljer och pensionärer som gjorde som vi, tog en lugn och skön söndagsutflykt i lugnt tempo.
För egen del uppskattade jag inte bara cykelturen och naturupplevelserna, jag hittade många nya platser som passar ypperligt för utflykter och hundpromenader. Att cykla är ett jättebra sätt att lära känna sin stad. Stort tack Växjö kommun för en välskött och väl planerad runda!

//Karin Hellström

Kommentera

