Har du skyddat ditt varumärke?

Melkers Fäbodfalu - varumärket "på allas läppar" just nu
Melkers Fäbodfalu – varumärket ”på allas läppar” just nu

Just nu pågår en diskussion kring varumärket ”fäbod” här i Dalarna.
Melkers Charkuterifabrik i Falun har skyddat varumärket ”fäbod” vilket resulterat i att fäbodbrukarna inte får lov att använda det.
Många upprörda känslor florerar i press och på sociala medier och vissa talar till och med om bojkott.
Det är lite sorgligt, tycker jag.
Melkers driver ett  företag på en nationell marknad och insåg att ”fäbod” var något positivt att förknippa med hans charkuterivaror – fullkomligt logiskt och affärsmässigt!
Han har investerat i marknadsföring av hans varumärken och produkter och har lyckats väl med att nå ut på marknaden. Bra jobbat.

Det sorgliga är att fäbodbrukarna och deras intresse-organisation inte tänkte på att skydda ”fäbod” innan Melker gjorde det.
Man kan tycka att det är en av de uppgifter de borde ha genomfört – för sina medlemmars bästa.
Men – nu är det som det är – Melker har registrerat varumärket och han äger rättigheterna.
Vi får hoppas att fäbodbrukarna hittar till förhandlingsbordet med Melker.
Vem vet, Melker kanske kan bli distributör för Dalarnas fäbod-brukare och leverera deras varor ut i landet till butiker som vill ha det lilla extra, det verkligt lokalproducerade?
Då kanske fäbodbrukarna hittar kunder ute i landet som är villiga att betala mer för deras produkter och få en ökad lönsamhet i deras små verksamheter?
Vi får väl se vad som händer.

Vad kan man lära av en historia som denna?
Skydda ditt varumärke!
Om ditt företag tillverkar produkter eller erbjuder tjänster och lyckas nå ut på en större marknad kan du räkna med att någon annan vill kopiera ditt koncept.
Tänk efter före.

Jag har jobbat i ett antal företag med starka varumärken och vet hur mycket tid, kraft och pengar det ligger bakom för att bygga, bibehålla och utveckla sitt varumärke.
Det är inget man gör på ”en eftermiddag”. Att rasera ett varumärke däremot; det kan gå på ett par timmar!

Jag har full respekt för Melkers agerande och hoppas som sagt att fäbod-brukarna tar tillfället i akt och vänder på frågan och börjar förhandla med Melker om hur de tillsammans kan utvecklas och tjäna pengar på ”fäbod”!

Läs mer om hur du skyddar ditt varumärke på http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/skydda-foretagets-namn

//Karin Hellström

ps. Fäbodfalun åt vi till lunch – den var jättegod! 🙂 ds.

Annonser

4 reaktioner på ”Har du skyddat ditt varumärke?

  1. Fäbodvän

    Om det finns något som undergräver respekten för äganderätt och immateriella rättigheter så är det väl sådana uppenbara nyspråksdefinitioner som krig blir fred, hästkött blir nötkött och industriella produkter blir till fäbodprodukter.
    Även om det är PRV som inte skött sitt jobb så är detta förfarande att stjäla en ursprungsdeklaration och göra det till varumärke för något helt annat stötande.
    Nog så sant ”att bygga ett varumärke tar tid – att rasera det kan gå på några timmar”.

  2. Roger Beronius

    Hej Karin!
    När Melkers registrerade detta så hade vi ingen fäbodförening som jobbade för detta tyvärr.
    Men man tycker ju att LRF borde haft koll på sånt, då fäbodar har brukas av bönder ju, och gör så.
    Vi känner ju att detta är oerhört kränkande att ett varumärke/ursprungsmärke som står för nåt så genuint och lokalproducerat missbrukas på industriellt producerade varor med kyckling/fläsk/nötkött från Brasilien och Tyskland mm.
    Det förstår jag ju att ett sånt namn med månghundrade, faktiskt tusenårs inarbetning är frestande att utnyttja för att ge ett i mitt tycke falsk marknadsföring och sken av att vara nåt som det inte är!!
    /Roger Beronius

    1. Hej Roger och ”fäbodvän”,
      Tack för att ni läser och kommenterar på min blogg.
      Jag har full respekt för att denna fråga rör upp många känslor.
      Hoppas att ni förstår att även jag är fäbodvän, läs mitt inlägg på näringslivskontorets blogg från 2012: http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/06/drommen-om-en-fabod.html – men jag har även erfarenhet från arbete med utveckling och registrering av varumärken.
      I början av 90-talet tog jag över ett gammalt anrikt familjeföretag inom livsmedel som min farmor startade i början på 1900-talet.
      Processen att registrera varumärket var lång och kostsam – men jag var tvungen att skriva till de företag som hade liknande namn för att fråga om vi fick lov att använda namnet/varumärket, Givetvis var PRV inblandade och hjälpte till i processen. Detta var i början av 90-talet och det kan ju hända att reglerna ändrats?
      Hur har processen gått till i ert fall? Hade Melker någon ”motpart” att fråga? Vad säger PRV? Hur går förhandlingarna med Melkers?
      Många frågor.
      Som jag skrev i mitt inlägg hoppas jag att ni kan komma överens – jag tror att samarbete kan gynna er alla och ge möjlighet till ökad försäljning av produkter på nya marknader.

      //Karin Hellström

      ps. många företag ”bråkar” för att behålla sina varumärken. Min man driver ett enmansföretag här i Älvdalen och tvistar just nu med ett stort fastighetsbolag i Stockholm om att få behålla sin logga. Trots att han registrerat sitt varumärke hos PRV. ds.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s